Slutt på pakkeferier
Color Line vil ha mer selvbetjening på nettet. Et stort it-prosjekt skal gi kundene bedre kontroll over ferien.
Color Line skal gjøre store endringer i nettsatsningen og tekniske infrastruktur.
It-konsulentselskapet Tarantell skal sørge for at fergeselskapets kunder får nye brukeropplevelser og enklere selvbetjening, skriver selskapene i en pressemelding.
- Dette er en betydelig satsing fra vår side. Kundene har endret adferden mye de siste årene. Dete er en ny konkurransearena. VI har store forventninger til prosjektet, sier Internettsjef Jarle Naustvik i Color Line til Computerworld.no.
Verken Tarantell eller Color Line vil gå ut med hvor stort beløpet er som ligger i prosjektet.
- Denne kontrakten er stor, du må tenke et syvsifret beløp. For oss er det etter Postbanken det største vi har fått, sier Kjetil Mannheim i Tarantell.
Slutt på ferdige pakker
Nestene hele systemet til Color Line skal endres, som front, kundebetjening, webløsningen, arkitektur, og bestilling og booking. Bare erp-delen i bookingssystemet er ikke med.
- Vi bygger dette opp på bookingssystemet. Det betyr at vi kvitter oss med en del begrensninger vi har nå. Det vil føre til fleksibilitet som gir kundene mulighet å velge selv hotell, avgangstider osv. De ferdige pakkene vi opererer nå med vil forsvinne, sier Naustvik.
Systemet skal være i drift i starten av 2007, tror Naustvik. I 2004 hadde Color Line 4,2 millioner kunder.
For Tarantell betyr avtalen enda en stor kontrakt.
- Vi ansetter ikke flere mennesker ut fra denne kontrakten, men ansetter fordi vi generelt har mye å gjøre. I 2006 er vi godt booket, sier Mannheim.