Snapchat vil bli plattform for netthandel med kunstig intelligens og AR
Ønsker å kutte leddene mellom chat-tjeneste og komplett handel med ARES – en ny samling profesjonelle tjenester i appen.
Snap, selskapet bak Snapchat-appen, slapp flere nyheter for brukere, partnere og forhandlere under årets partnermøte Snap Partner Summit. Den største nyheten er at selskapet for alvor satser i retning av å bli en komplett markedsplass med sin nye tjeneste ARES (AR Enterprise Services).
ARES er en samling tjenester beregnet på et profesjonelt marked der kundens mulighet til å prøve produkter med utvidet virkelighet (AR) kombineres med en komplett handelsløsning.
Tjenestene gir forhandlere og butikker en komplett verktøykasse for å tilby skreddersydde og avanserte AR- og AI-løsninger. Nå skal handelen kunne fullbyrdes direkte i Snapchat – uten at kunden trenger å ta turen innom butikkens egne nettjenester.
Prøve i AR og handle direkte
Den første tjenesten, Shopping Suite, er allerede på markedet. Denne tjenesten gir kunder muligheten til å sjekke ut produkter i 3D, prøve klær og motta størrelsesanbefalinger med AI. Shopping Suite består av fem funksjoner, inkludert 3D Viewer, AR Try-On og Fit Finder for å gjøre det enklere å handle med selvtillit og la forhandlere komme i gang med AR på en enkel, rask og kostnadseffektiv måte.
Prøving av produkter utnytter Snapchat sin avanserte Ray Tracing-teknologi som gir en mer realistisk opplevelse av hvordan lys reflekteres.
Nytt på lanseringen var AI Mirrors, en speil-funksjon som bruker utvidet virkelighet i forhandlernes egne fysiske butikker eller på eventer. Formålet er at kunder skal virtuelt prøve produkter, leke med opplevelser, og motta nyttige guider og forklaringer for å lære mer om produktene de ser i butikken.
Mye tyder på at det er kommersiell tyngde bak lanseringene. Snap samarbeider med store kunder som for eksempel Coca-Cola. Sammen utvikler de en prototype på en AR-aktivert Coca-Cola-automat som leverer kunden AR-opplevelser, premier og mer.