Sony Ericsson velger rimelig moro

Asia styrer mobiloperatørenes prioriteringer i økende grad. Det betyr at bedriftskundene må vente.

Publisert Sist oppdatert
Denne uke lanserte Sony Ericsson en rekke nye produkter. Tre nye telefoner, K600, S600 og Z520, et nytt pc-kort og to bluetooth-produkter vil senere i år komme på det norske markedet. Alle produkter er rettet mot konsumentmarkedet, kanskje med unntak av pc-kortet.

Bedriftsmarkedet ser ut til å må vente litt på neste oppgradering. Det er slaget om de store markeder i østen som gjelder, mens i europeiske land står underholdning og design sentralt.

Sony Ericssons nye J210 er utelukkende ment for store markeder med lite kapital, altså det som omtales som "Øst Europa og Asia". Om denne mobilen vil selges på i Norge i det hele tatt er avhengig om operatørene ønsker å bruke den i kampanjer.

Hvis ikke, er sjansen stort du må reise østover for å få tak i den. Mye går nordmenn ikke glipp av. Telefonen er en hel grei dings uten mye ekstra, designet for å være en billig inngangstelefon.

Voldsom vekst

De to andre modellene, Z520 og S600, er morsomme underholdningstelefoner, den første med en kvinnelig touch, den andre rettet mot resurssterke ungdom. Begge er fine i design og funksjonalitet, men byr ikke på mye spennende nytt. Motetelefonen Z520 må nøye seg med et VGA-kamera, ungdomstelefonen S600 har et 1,3 megapiksler-kamera innebygd.

Erik Sandsmark i Sony Ericsson benekter at selskapet glemmer bedriftsmarkedet, men innrømmer at markedene i Øst Europa og Asia er blitt svært viktige de siste årene.

- Vi har ikke vært flinke nok i lavende markeder. Men med J210 satser vi der. Asia har en vanvittig vekst. I Kina alene tegnes det rundt en million nye mobilabonnementer per måned. Det er klart at vi ønsker å være der, sier Sandsmark.

- Men å si at vi ikke satser på bedriftsmarkedet, på våre enterpriseprodukter, er feil. Dette er også et satsingområde for SonyEricsson. Vi vil snart se flere resultater av denne satsingen, sier Sandsmark.

Bluetooth i bil

Selskapets to nye bluetooth-produkter er et hodesett og et håndfri-sett for bruk i bilen.

Headsettet HBH-610 funker bra i støyende omgivelser. Det kombinerer siste versjon av Bluetooth 2.0 med automatisk volumjustering, digital ekkokansellering og støyreduksjon for stabile samtaleforhold og høy lydkvalitet. - Dette er en dramatisk forbedring i forhold til tidligere produkter. De ser like ut, men innholdet er av en helt annen kvalitet, sier Sandsmark.

Håndfri-settet for bil,

HCB-700, er utviklet for at føreren skal kunne håndtere samtaler uten å ta oppmerksomheten bort fra trafikken. Voice Digit Dialing supplerer tradisjonell stemmeoppringing og ringer et nummer automatisk når brukeren sier de aktuelle sifrene høyt.