Ni grunner til å bytte ut Facebook

Google+ går rett i strupen på Facebook. Les hvorfor de kan lykkes.

Publisert Sist oppdatert

Forrige uke lanserte søkemotorkjempen Google+, en sosial nettverkstjeneste som både ser ut og fungerer ganske likt som Facebook.

Facebook har et solid forsprang, men konkurransen kan likevel bli jevn. Amerikanske PC World har notert seg ni grunner til at det nå kan være på tide å bytte sosialt nettverk.

1. Integrasjon med Googles tjenester

Google vil bygge det sosiale nettverket Google+ med egenskaper og verktøy inn i alle sine tjenester, fra søk til dokumenter og video. Google+ er allerede integrert inn i navigeringslinjen på toppen av nesten alle Google-tjenestene, noe som gjør det mulig å følge med på hendelser i Google+ (statusoppdateringer, meldinger etc.) og dele informasjon på det sosiale nettverket uten å forlate Google-tjenesten du bruker akkurat der og da.

Titalls millioner bruker i dag Googles gratistjenester Gmail, Docs og selvfølgelig søkemotoren. Med Google+ blir også den sosiale biten så godt integrert at det virker dumt å hoppe over til Facebook for å gjøre dine sosiale nettverksgreier der.

2. Bedre kontroll på vennene

Google har rett i at konseptet ”Circles” rimer bedre med hvordan man får venner i det virkelige livet. Vi har mange forskjellige venner, som man også kommuniserer med på forskjellige måter.

Facebooks gruppefunksjonalitet lar deg lage ad hoc-grupper med venner, men sammenlignet med måten det gjøres på i Google+ blir det tungvint. Mens grupper kom som en ekstra funksjonalitet i Facebook, er ”vennekretsen” (Circles) selve fundamentet i Google+.

3. Bedre mobile muligheter

Hvis du er en Android-bruker, er det enklere og mer funksjonelt å benytte mobilapplikasjon til Google+. Appen er allerede god, men Google vil finne flere måter å integrere tjenesten med Android-telefonene som en sømløs del av sin sosiale plattform.

Google satser på å bruke sin enorme brukerbase på Android som en spydspiss i konkurransen med Facebooks mobile applikasjoner som blir knotete i forhold.

4. Lettere å finne ting for deling

Google+ sin Spark-funksjon er en annen viktig konkurransefaktor i forhold til Facebook. Spark utnytter Googles søkemotor for å gjøre noe Facebook ikke kan gjøre - gi brukerne en umiddelbar tilgang til relevant informasjon man kan dele med venner.

Fordi Facebook ikke har noen søkemotor, må brukerne forlate området for å finne informasjon, eller vente på at vennene skal dele den med seg. Om spørsmålet er: "Hvordan finner jeg ting å dele?", er svaret Sparks.

Bedre forvaltning av personopplysninger, bildemerking og gruppeprat. Les videre på neste side!