TEST: Turtle Beach Grip 500 - Presis, rask og litt for dyr

Turtle Beach satser på mer enn bare lyd, og lykkes godt.

For kort tid siden testet vi det mekaniske tastaturet Impact 700 fra Turtle Beach. Selskapet som tidligere har holdt seg til alskens lydprodukter har nemlig latt en gjeng dansker utvikle også andre typer tilbehør til pc. Resultatet er at det nå har dukket opp tastatur, mus og musematter med Turtle Beach-logo.

Vi var godt fornøyd med Impact 700, som hadde herlige brytere og en enkel og funksjonell design. Det eneste virkelige problemet var prisen, som var i overkant stiv.

Denne gangen har vi tatt for oss en av selskapets to nye spillmus. Turtle Beach Grip 500 er den dyreste og mest avanserte av de to, og allerede i det vi sjekket prisen etter å ha åpnet boksen fryktet vi at konklusjonen kunne bli litt den samme som for Impact 700.

Sett til Razer?

Turtle Beach Grip 500 har en design som kan minne litt om en blanding av klassisk Razer- og Logitech-design. Utformingen gjør at den er god å holde i, og den burde fungere nesten like godt for venstre- som for høyrehendte. Nesten fordi du, om du er venstrehendt, nok vil slite litt med tommelknappene, som er plassert på venstre side. Overflaten i gummiert plast er god å hvile hånda på, samtidig som en har godt grep om musa.

Det er noe begrenset med knapper her. Du har de vanlige høyre, venstre og knappefunksjon i rullehjulet, i tillegg til tre tommelknapper. Det er også en egen knapp for å bytte dpi-nivå. Knappene er utstyrt med faste og presise Omron-brytere, som forventet av en spillmus i denne prisklassen. Prisen ligger rundt 650 kroner.

Kjent og kjær sensor

På undersiden er det tre glatte og raske museføtter. I tillegg er det selvsagt også en sensor her. Turtle Beach har valgt den velprøvde Avago 9800-lasersensoren som vi har testet i flere spillmus tidligere, blant annet CM Storm Reaper og Corsair Vengeance M65. Avago-sensoren er god for opp til 8 200 dpi, som burde være rikelig for de aller fleste.

Som med de fleste andre spillmus er det en fordel å installere driverne du kan laste ned fra hjemmesiden. Det er først da du får alskens programmeringsmuligheter – og dem er det noen av. Du kan programmere opp til fem profiler med ulike ytelses- og knappeoppsett. Du kan sette opp knappene omtrent akkurat som du vil, og slik tilpasse dem forskjellige programmer og spill.

Du kan også programmere fargene på lyset i rullehjulet. Vi klarte ikke å programmere fargene i de andre lysene, og da blir akkurat den funksjonen litt bortkastet. Hvem vil vel ha en mus med farger som ikke matcher?

Lurt å programmere om litt

Ønsker du muligheten til å justere dpi, kort forklart hastigheten, mens du bruker musa kan du velge opp til fire nivåer, fra 100 til 8 200 dpi. Litt tungvint er det at knappen for å skifte dpi-nivå ligger på toppen av musa, og at du ikke har en knapp for opp og en for ned. Dette er for så vidt en ganske vanlig løsning, men flere produsenter har lenge vist at det går an å gjøre de noe enklere. Et lys som viser hvilket dpi-nivå på hadde heller ikke vært så dumt. I alle fall ikke på en så pass dyr mus som Grip 500.

Vi har testet Turtle Beach Grip 500 på et knippe musematter, inkludert Turtle Beach egen Drift-musematte. Mest tid har den imidlertid fått på Qpads supre XXL-matte. Føttene har lav friksjon og musa hadde rask og god glid på de mattene vi testet den med. Det gikk også smertefritt å bruke den på vårt hvite skrivebord med svært lav friksjon. Sensoren plukket opp alt den skulle, og gliden var ypperlig.

Presisjonen er for det meste svært god, men som for de fleste andre lasermus har ikke Grip 500 helt den samme jevne gangen over skjermen som en god optisk mus. Vi hadde imidlertid ingen problemer med å ha full kontroll over både raske og trege bevegelser i de spillene vi spilte med Turtle Beach Grip 500.

Konklusjon

Rent ytelsesmessig er det fint lite å trekke Grip 500 for. Presisjonen og hastigheten er på linje med de beste lasermusene vi har testet. Med justerbar dpi kunne vi kjøre musa med høy dpi i hektiske situasjoner, og kjøre den godt ned i dpi når vi skulle gjøre noe som trengte mer presisjon.

Kombinert med behagelig design og glimrende museføtter er altså det meste duket for at dette rett og slett er en meget god spillmus. Vi skulle imidlertid gjerne sett at Turtle Beach så litt mer på de smarteste løsningene fra en del andre produsenter. Ikke minst gjelder det plasseringen av dpi-velgeren. Det kan du imidlertid enkelt løse på egenhånd, ved å programmere om noen av knappene på musa. Og da er det kanskje ikke så farlig likevel.

Da gjenstår egentlig bare et problem med Turtle Beach Grip 500. Prisen er nemlig i overkant høy. For omtrent samme pris kan du nemlig få Logitech G502 Proteus Core, som totalt sett er en bedre mus. Ønsker du å spare noen kroner kan du få vel så gode, og til dels bedre, mus i Corsair Vengeance M65 eller CM Storm Reaper. De koster henholdsvis omtrent 100 og 150 kroner mindre enn Turtle Beach Grip 500.

Les flere tester av spillmus her.