Frykt og beven i Barcelona

Mobiloperatørene er usikre på fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Det finnes virksomheter innen informasjonsteknologi som ikke er tilstede på Mobile World Congress. Det er de virksomhetene som ikke har fått med seg at internett er i ferd med å bli mobilt, og at brukernes foretrukne redskap for databehandling og informasjon går fra å være en relativt stor datamaskin på et skrivebord, til å bli en liten dings til å ha i lommen.

Årets store mobilkonferanse og -messe viser en masse nyheter, men når alt kommer til alt er det nyheter som ikke akkurat slår noen med forbløffelse. De største nyhetene innen mobile produkter er enten Sony Ericssons Xperia-modell, en griselekker mobiltelefon med Windows Mobile, eller spillkontrolleren Zeemote som gir en spillopplevelse på mobilen som kan matche den du har på pc-en eller konsollet hjemme.

Hva skal vi tjene på?

I utstillingshallene er det støy, ståk, design, stil, blinking og flimring. På bakrommene, restaurantene og hotellene er det diskusjoner. Om strategier og taktikk. Om tjenester og trafikk. Politikk og butikk.

Apple sendte sjokkbølger inn i telekom-bransjen i året som gikk. Ikke så mye med apparatet Iphone, som med forretningsmodellen. I USA selges Iphone kun gjennom operatøren AT&T, og Apple får en andel av inntektene som telefonen genererer i nettverket.

Den store snakkisen før og under Mobile World Congress har vært om Nokia vil gjøre noe tilsvarende. Nokia er i ferd med å gå tungt inn på tjenestesiden, og ikke bare levere apparater. Nokia har sin egen karttjeneste etter å ha kjøpt GPS- og kartleverandøren Navteq, og ingen er i tvil om at de satser på programvare med oppkjøpet av Trolltech. I mobilmarkedet er programvare lik tjenester.

Teleoperatørene lever av trafikk som takseres i tidsenheter eller i mengde. For datatrafikk gjelder bits. For tale gjelder minutter eller sekunder, avhengig av hva som lønner seg best. Men det er ikke nok for mobiloperatørene, som ikke vil bli "transportselskaper" slik som leverandørene av fasttelefoni er blitt. Hint: Ip-telefoni markedsføres med at det gir flere tjenester, ikke at det er billigere enn annen fasttelefoni.

Når Nokia nå vil selge musikk og tilby en bråte tjenester gjennom sin Ovi-portal (ovi.nokia.com) i konkurranse med Apple og andre, frykter teleoperatørene både at deres egne tjenester blir utkonkurrert, og at sterke finner i tillegg skal komme og kreve deler av transportinntektene.

Nokia avviser

Nokia forsøkte for noen år siden å presse operatørene til å selge apparater slik Nokia fant det for godt. Det ble ingen suksess.

- Nokia har ingen planer om å kreve operatørene for trafikk eller konkurrere med dem på andre måter, beroliger strategisjef Amit Patel i en samtale med Computerworld.

Han hevder at Nokias satsing på programvare og tjenester utelukkende dreier seg om å skape bedre opplevelser for brukerne. At den som kjøper et Nokia-apparat med mange funksjoner skal få størst mulig glede av dem.

- 75 prosent av brukerne av N95-modellen benytter den som musikkspiller. Da er det naturlig at vi lager fristende tilbud hvor vi legger musikk ved telefonen og gjør det enkelt å skaffe ny musikk til den. Derfor har vi vår egen musikktjeneste - som vi har videotjeneste hvor du enkelt kan legge ut egne videoer eller se på andres. Men det betyr ikke at vi legger noen hinder for andre tjenester, som for eksempel Youtube eller Itunes, sier Patel.

Så har operatørene alt mulig annet å bekymre seg for enn Nokia. EU, for eksempel.