Nortib uten bits and bytes

Det blir stadig mer it på telekonferansen Nortib, men deltakerne vil helst ha dataforedragene på et overordnet nivå.

Publisert Sist oppdatert

Nytt av året er at Nortib-konferansen arrangeres under IKT Norge-paraplyen etter sammenslåingen fra forrige årsskifte.

- Konferansen er jo i utgangspunktet for telebransjen, men det har blitt mer it de siste årene, tele og it gror mer og mer sammen, sier Elisabeth Aas fra IKT Norge, som nå har fulgt konferansen i syv av dens 26 år.

For de uopplyste: Nortib står for Norsk tele- og informasjons-brukerforening, og har altså årlige konferanser med tele og til dels it-temaer. Slike konferanser har det vært siden organisasjonen ble startet mens folk slåss mot monopolet Telenor hadde på den tiden.

Ikke ned i bits og bytes

I disse dager er det derimot mange deltakere fra Telenor. To av disse heter Morten Bjørhus og Kari Torvanger, og kommer fra Business Market-avdelingen til selskapet.

Torvang oppsummerer dag én som bra.

- Det har vært flere bra innlegg. Det har vært bra å få høre fra blant annet Telenor og Netcom, sier hun, med klar referanse til de respektive administrerende direktørene.

- Det er bra med generelle foredrag om trender heller en produktkursing. Også er det bra at det er store navn som sier noe, sier Bjørshus, og får støtte fra Torvanger igjen.

- Ja, det er bra det er foredragsholderne tar det litt opp, i stedet for ned i bits og bytes. Da kan vi se det i sammenheng med egen bedrift og egne utfordringer.

Om noe kritisk skal trekkes frem, sier Bjørhus at det virker som det er ikke er altfor mange deltakere og at ikke alle foredragene er like interessante for hans del.

Fornøyd

Foruten Telenor og Netcom har også blant annet Google, Funcom, Bredbåndsalliansen, Datatilsynet, Post- og teletilsynet med mange, mange flere holdt foredrag på dag én på onsdag.

Alt i alt er Aas fra IKT Norge tilfreds med årets ”line-up” av foredragsholdere.

- Jeg er veldig fornøyd, men det er alltid noe å gjøre bedre. Men noe har man da lært på 26 år, sier hun.

PÅ KONFERANSE: Morten Bjørhus og Kari Torvanger, fra Business Market-avdelingen til Telenor. (Foto: Leif Kirknes)