Den historiske it-direktøren
UKENS LEDER: Vi kan trygt slå fast at it-direktøren aldri har hatt en mer utfordrende og spennende jobb enn akkurat nå.
Det begynner å bli lenge siden Nicholas Carr skrev artikkelen "IT Doesn't Matter" i Harvard Business Review. Carr beskrev i 2003 skytjenestene inntog som ”it-rett-i-veggen” og standardiserte tjenester som alle brukte. Dette ville igjen føre til at it som konkurransefortrinn forvitret. Og mye har da også blitt brød og smør.
I dag går konkurransen på hvem som klarer å automatisere raskest, utvikle best grensesnitt mot kundene og utvikle nye produkter og modeller for å senke kostnadene for både kunder og virksomheten.
I forrige Computerworld kunne vi lese at to milliarder jobber kan forsvinne i løpet av de neste 20 årene, som et resultat av automatisering og kunstig intelligens. Man kan gjerne diskutere de tallene og hvor mange av de tapte jobbene som blir erstattet av nye, men det som er tydelig er at it-kompetanse og ikke minst it-strategisk forståelse kreves for begge deler.
En vellykket it-direktør viser vei i den digitaliseringen som nå foregår. For selv om styret og ledelsen i virksomheter i stadig større grad engasjerer seg rundt teknologi, sitter den teknologiske kompetansen hos it-avdelingen. Her ligger kjernen; evner it-direktøren å bruke den tekniske it-kompetansen til å skape verdi for virksomheten gjennom digitaliseringen, så blir både virksomheten og it-direktøren en vinner.
Det er mulig å skape konkurransefortrinn gjennom teknologi. Som en god rådgiver og gjennomfører kan it-direktøren bli historisk.
En it-direktør som ikke klarer å bruke kompetansen til å fremme automatisering av prosesser med utstrakt bruk av kunstig intelligens blir historie.