Velkommen, digitale Gunhild og Roar
Syte Data introduserer helt nye og innovative digitale kommunale kundeassistenter i møte med en presset kommuneøkonomi.
Nok en gang tar Syte Data spranget inn i ny teknologi, og legger seg helt i front av utviklingen. For å avlaste arbeidsmengden til nesten utbrente kommunale saksbehandlere, har Syte data tatt et initiativ til bruk av kunstig intelligens i kommunal sektor.
De splitter nye kundebehandler-robotene (KBRene) Gunhild og Roar, er stappfulle av moderne generativ kunstig intelligens, og skal gi borgerne én portal på tvers av alle kommunale tjenester. Det var opprinnelig Trond som fikk ideen til å utforske muligheten for å benytte kunstig intelligens etter en lengre prosess med vår lokale plan- og bygningsetat.
I tillegg til avslag på utvidelse av et anneks på en strandeiendom, forankret søknadsprosessen et sterkt ønske om innovasjon i Syte Datas utviklingsavdeling. Hva om vi kunne bytte ut menysystemer, telefonkøer og utbrente saksbehandlere med veltrente digitale roboter som kunne snakke naturlig språk? Det ble starten på robotene Gunhild og Roar.
– Vi har trent Gunhild og Roar på alt innhold på kommunens hjemmesider, men også gjort en rekke test-henvendelser internt, der vi har gitt intelligensen tilbakemeldinger så den kan bli bedre, sier en engasjert Trond.
I tillegg til avslag på utvidelse av et anneks på en strandeiendom, forankret søknadsprosessen et sterkt ønske om innovasjon i Syte Datas utviklingsavdeling.
Læring underveis er grunnen til å lage to roboter, en av hvert kjønn. Tanken er å kunne møte brukerne mer på deres egne premisser. Trond leker allerede med at tanken på å lage to ungdoms-roboter også, Elise og Jan, for å betjene yngre brukere.
I dag eksisterer bare Gunhild og Roar som test-tjenester i en portal på utsiden av kommunen, men Syte Data har startet en dialog med kommunen for å integrere tjenesten direkte i deres portal.
Nå er det fremdeles et stykke fram til at roboter som Gunhild og Roar er like kvikke i oppfattelsen som ekte mennesker. Rommet for å misforstå er der så avgjort til stede foreløpig.
Som da en beta-innbygger ringte Roar på vegne av sin syke sønn. Sønnen, som het Nuno, slet med magesmerter og løs avføring. Roar henviste beklageligvis Nuno til veterinær i stedet for spesialisthelsetjenesten. Situasjonen ble ikke bedre av at Roar insisterte på å avklare hvorvidt Nuno hadde løpetid. Da begge sider sto på sitt, utartet dessverre hele henvendelsen til en serie ufinheter i alle retninger.
Gunhild og Roar blir selvsagt mye bedre med dypere innsikt i kommunale rutiner og informasjon, slik at risikoen for uheldige situasjoner reduseres. Vi er glade for at vår kommune ikke er utelukkende negativ til rollen teknologi kan spille for en presset kommuneøkonomi.
Det vil gjerne Syte Data bidra til. For en ting er sikkert. Når fremtiden kommer, er Syte Data klare.