Ny bank-avtale til Basefarm
Sparebanken Sogn og Fjordane overlater it-driften til Basefarm med satsning på selvbetjeningsløsninger.
Selvbetjeningsløsninger som er utført på riktig måte kan spare bedrifter og kunder tid og penger. Nå skal Sparebanken Sogn og Fjordane satse i på å forenkle brukeropplevelsen, og har inngått avtale med Basefarm om drift av nettbanken.
- Vi forsøker å snu bort i fra it-styrt utvikling som har dominert nettbankutvikling, sier forretningsutvikler Reiel Haugland i Sparebanken Sogn og Fjordane i en melding.
Avtalen med Basefarm løper over tre år til en verdi på fire millioner kroner.
Først med Backbase
Brukeropplevelse og selvbetjening skal realiseres med flerkanalsløsningen Backbase Customer Experience, som frister med CMS, applikasjoner og verktøy for markedsføring, salg og kampanje på tvers av digitale flater. Sparebanken Sogn og Fjordane er den første banken i Norge som velger Backbase-plattformen.
- Flerkanalsplattformen skal gi oss større kontroll fra forretningssiden for den digitale flaten som er den viktigste for oss nå, sier Haugland.
Vinner med bank-satsning
Bank og finans er et viktig satsninsområde for Sparebanken Sogn og Fjordanes nye driftsleverandør, og Basefarm stiller med eget team som skal tilrettelegge tjenesteproduksjon og forretningsutvikling.
- For oss som driftsleverandør er det da en forutsetning å ha evne og vilje til godt samarbeid med kundenes partnere, fra programvareleverandører til de internasjonale it-kjempene, sier Sveinung Torvik, ansvarlig for bank- og finanssegmentet i Basefarm.
Basefarm vil levere tjenestene fra sin egen skyplattform med distribusjon fra flere datasentre, og integreres mot Sparebanken Sogn og Fjordanes eksisterende kjernebanksystemer som driftes av Evry.