DIGITALISERING:

NYTENKNING: Innvasjonsdirektør Hans Huseklepp (t.v) og CEO Johan Grönlund i Forte Digital mener at ledere og beslutningstakere må tenke nytt rundt digital transformasjon. (Foto: Forte Digital)

Toppledere mangler digital modenhet

Ledere og beslutningstakere mangler nødvendig kompetanse til å håndtere digital transformasjon. Det viser en ny undersøkelse av Radar på vegne av Forte Digital.

Publisert Sist oppdatert

I undersøkelsen Forte Pulse 2024 har Radar på vegne av Forte Digital kartlagt digital modenhet i sitt nettverk av nordiske virksomheter. Et stort flertall (76 prosent) av de spurte svarer at ledelsen mangler nødvendig kompetanse og verktøy for å håndtere digital omstilling.

Samtidig svarer 67 prosent at digital transformasjon er integrert i bedriftens strategi. Dette er et paradoks, ifølge Hans Huseklepp, innovasjonsdirektør i Forte Digital.

– Vi har valgt å kalle dette funnet «Kompetanseparadokset». Hvordan kan man lykkes med digital transformasjon når de som skal drive prosessene og ta beslutningene, ikke har riktig kompetanse, spør han.

Den siste uken har Computerworld skrevet om at Infor Norge-sjef Erlend Skaar-Olsen etterlyser mer strategiske it-ledere. I en oppfølgingssak til denne, sier professor i organisasjonsteori, Jonas A. Ingvaldsen ved IndØk-studiet på NTNU, at det handler om digital kompetanse i toppledelsen.

Det de sier stemmer godt over ens med det Huseklepp trekker frem. Han mener at ledergrupper må bli mer samstemte og konkrete om hvilken effekt de ønsker av digitalisering.

Mål, ikke oppgaver

Han mener dessuten at ledelsen i større grad må sette mål og KPI-er som går på tvers av forretningsområder og siloer.

– Undersøkelsen viser at mange sannsynligvis undervurderer den menneskelige faktoren i digitalisering. Et vellykket digitaliseringsinitiativ handler mer om mennesker enn om teknologi. Det dreier seg om ledelse, planlegging, forankring, prioritering, kommunikasjon og opplæring, sier han.

Huseklepp får støtte fra CEO Johan Grönlund i Forte Digital, som mener at digital transformasjon stiller nye krav til kompetanse og lederskap.

– Å lede en organisasjon som driver med digital utvikling krever noe annet enn det mange er vant til. Man må tørre å gi teamene mandat til selv å finne ut hvilke problemer som skal løses og hvordan. Deretter må man følge opp på måloppnåelse (outcome) fremfor antall utførte oppgaver (output), sier Grönlund.

Evigvarende endring

Grönlund og Huseklepp mener at ledere og beslutningstakere må tenke nytt rundt digital transformasjon.

– Ordet «transformasjon» kan ofte oppfattes som en prosess med en start og en slutt. Jeg ser det mer som en evigvarende tilstand av endring. Dette påvirker rollene i virksomheten, hvordan midler fordeles, hvordan ledere leder, og hvordan suksess og fremdrift måles, sier Grönlund.

Budskapet fra Huseklepp er å sette retning og identifisere initiativer som kan skape verdi både på kort og lang sikt, parallelt.

– Hvis man prøver å løse alt på en gang, ender man ofte opp med å ikke løse noe. Start i det små, løs en del av et konkret problem, synliggjør og kommuniser effekten for å skape engasjement. Deretter kan det gjentas igjen og igjen. Over tid vil man kunne se tilbake på en reise som har beveget bedriften i riktig retning, legger Huseklepp til.

Hovedfunn fra Forte Pulse 2024:

Kompetanseparadokset

76% svarer at ledelsen ikke har nødvendig kompetanse og verktøy for å håndtere omstillingsprosesser. Samtidig sier 67% at digital transformasjon er integrert i bedriftens strategi.

Organisasjon vs. Teknologi

55% av de spurte lederne oppgir at deres organisasjonsstruktur hindrer digital omstilling. Teknologi og organisasjon må spille på lag, og fleksibilitet er avgjørende for å lykkes. Etabler felles målbilde som omfatter strategi, organisering og teknisk arkitektur. Unngå å arbeide i siloer.

Rom for innovasjon

53% mener at budsjettene for digital innovasjon er for lave. Samtidig sier 79% av respondentene at digital innovasjon er et konkurransefortrinn. Ledere og beslutningstagere har store ambisjoner, men de har ikke midIene til å iverksette nye initiativer.

Kunder snakkes om, ikke med

81% mener deres prioritet for å skape kundeverdi er høy. 33% involverer kunder tidlig og kontinuerlig i tjenesteutvikling. Hvordan sikrer man at de digitale produktene og tjenestene som utvikles er noe som sluttbrukere faktisk vil ha? Digitalt modne organisasjoner har en kultur og rutine for å kontinuerlig involvere kunder gjennom ulike kanaler, formater og verktøy.

AI søker marked

Kun 42% sier at de bruker prediktiv analyse for å forutse markedstrender eller kundeatferd. Kunstig intelligens som verdidriver forblir dermed på sidelinjen i virksomheten, og mangler konkrete bruksområder for innovasjon og inntektsstrømmer.