KOMMENTAR | SVERRE STENSENG:

SKYEN ER IKKE MÅLET: Det er når skyløsningen sjøsettes at du har bragt fremtiden inn i selskapet. Bruk muligheten til å gjøre det skikkelig, så du får mest mulig verdi ut av å være skybasert. (Foto: Getty Images/Stockphoto)

Hva pokker skal du i skyen å gjøre?

Mange norske selskaper glemmer å tenke strategisk når de flytter sentrale systemer til skyen. De kjører bare selgernes standardløsninger uten å se på ekstraverdier og muligheter. Men hva får du ut av skyløsningen din da?

Det er vel egentlig ingen selskaper som flytter ERP-løsninger og andre forretningssystemer til skyen fordi de har så lyst. Det er et stort steg og gjerne dyrt endringsprosjekt. Endring i seg selv er noe mange vegrer seg for.

Men til skyen skal man, fordi systemleverandøren under lett tvang sier de burde gjøre det. Tvangen ligger i mer eller mindre lovlige «end of life»-trusler, med en dato for når man ikke lenger får support på eksisterende løsning.

Lov å stenge?

Dermed tror mange at systemet stenges. Stengingen er sterkt overdrevet, fordi det er dårlig kundebehandling. Det er ikke sikkert det en gang er juridisk grunnlag for å gjøre det.

Det er med andre ord fullt mulig å la systemet leve videre som det er, men da på eget ansvar. Det er likevel slett ikke sikkert det er så lurt ikke å ta systemet til skyen.

Men skal du gjøre det må du tenke deg om først!

Å bare gjøre det fordi man tror man må, er som å bytte bilen når den går tom for batteri.

Finn verdiene først!

Skal man til skyen må man se på helheten i prosjektet. Hva kan man tilpasse av prosesser i egen verdikjede før man starter? Hva kan du spare av kostnader? Hvordan kan du bli mer effektiv, og kanskje til og med mer bærekraftig?

Her kan man tenke selv eller man kan hente inn rådgivere.

Poenget er at dersom man tenker seg godt om, legger en strategi for hele prosjektet, så kan man finne verdiene som ligger i å være i skyen før man starter prosjektet. Da er det dessuten lettere å selge inn selve endringsprosjektet internt.

Få inn toppledelsen

Dagens ERP-løsninger i skyen er AI-drevet, oppgraderinger med både nye produkter og høyere utnyttelse gjøre jevnlig, og er noe leverandøren står for på plattformen systemet er på.

En utfordring er at leverandørene gjerne snakker mye om teknologi og lite om de forretningsmulighetene som ligger i systemene. En årsak til det er at teknologene hos leverandørene snakker med teknologene hos kunden.

Min påstand er at alle tanker om skyløsninger for et ERP-system må, jeg gjentar må, forankres hos toppledelsen og aller helst styret. Grunnen til det er at verdiene og de økte mulighetene som ligger i skyen er så omfattende.

Mulighetene for å virkelig gjøre en digital og forretningsmessig transformasjon er så enorm at hele virksomheten bør gjennomgås for å få best mulig utnyttelse av dette.

Ferrari i første gir

Computerworld skrev nylig om historiens største endringsprosjekt i Equinor. Selskapet har faktisk brukt to år på å gå gjennom alle forretningsprosesser. De har modernisert og forbedret med mål om å bli mer digitale og fleksible i møte med fremtidens muligheter.

Først da det var gjort signerte Equinor en avtale med ERP-leverandøren SAP om å løfte forretningssystemet til skyen. De startet i høst, og skal bruke fem år.

Om det går bra, gjenstår å se, men de ser ut til å ha tatt poenget.

Overfor Computerworld har en ERP-leverandør oppgitt sukket og sagt at «det er så synd med alle kundene som ikke tenker seg om. De kjører rundt i en Ferrari, men bruker bare gjøre første gir».

Det finnes løsninger der ute hvor bærekraftsrapportering allerede ligger innebygget som en modul. Da må man sørge for at man kan bruke det fullt ut, om man trenger det og skal flytte ERP-systemet til skyen.

Ikke end opp med å kjøpe Excel bare fordi noen sier du trenger en kalkulator.