DEBATT | Kristoffer Brandt, AWS

MERVERDI: Ifølge konsulentselskapet McKinsey kan generativ kunstig intelligens alene skape nesten 100 milliarder dollar i merverdi for telekom-bransjen.

KI og skyen er telekombransjens vei til vekst

Kunstig intelligens og skyteknologi gjør det mulig å automatisere nettverksdriften, redusere kostnadene og frigjøre ressurser for vekst.

Publisert

En rapport fra 2023 viser at teleoperatører investerte 1 billion dollar over fem år for å oppnå en beskjeden vekst på 0,9 prosent. Noe som vitner om at bransjen må finne mer effektive måter å sikre avkastning på. Kan løsningen ligge i generativ kunstig intelligens og skyen?

Svaret er ja. Ifølge McKinsey kan generativ kunstig intelligens alene skape nesten 100 milliarder dollar i merverdi for bransjen. I tillegg kommer produktivitetsgevinster på opptil 180 milliarder dollar sammenlignet med bruk av tradisjonell kunstig intelligens.

Større forventninger

Dagens kunder forventer mer enn internett og mobildekning. De vil ha behovstilpassede tjenester. Forskning fra Bain & Company viser at personlig tilpassede opplevelser øker forbruket med hele 38 prosent. Med andre ord oppnår teleoperatører som lykkes med personalisering både bedre kundetilfredshet og økt inntjening.

Kunstig intelligens og skyteknologi gjør det mulig å automatisere nettverksdriften, redusere kostnadene og frigjøre ressurser for vekst. I følge Omedia kan operatører som flytter driften til skyen kutte kostnader tilsvarende 10 prosent av inntektene.

En annen fordel er at skyen gjør 5G-utbyggingen både raskere og billigere. 5G er synonymt med både store muligheter og kostbare infrastruktur. Ved å bruke skybaserte nettverksløsninger fremfor tradisjonelle maskinvareløsninger forenkles prosessen betraktelig.

Reduserte kostnader

Et konkret eksempel er japanske NTT DOCOMO, som har over 89 millioner abonnenter. Selskapet har implementert et landsdekkende 5G RAN (Open Radio Access Network). Ved å bruke Amazon Elastic Kubernetes Service Anywhere har de effektivisert nettverksdriften og forbedret tjenestene for kundene. I tillegg benyttes kunstig intelligens til å optimalisere nettverksplanlegging og ytelse. Hvilket reduserer kostnader og avhengigheten av fysisk infrastruktur.

O2 Telefónica bygger sitt 5G Cloud Core-nettverk på AWS og Nokia og har allerede migrert over én million 5G-kunder til plattformen. Noe som gjøre det mulig å skalere og tilpasse 5G-nettverkets kapasitet dynamisk for å imøtekomme kundenes behov – samt behovene til nye applikasjoner som kjører på nettverket. I tillegg gir det selskapet en betydelig innovasjonsfordel, slik at oppdateringer, nye nettverksfunksjoner og produkter raskere kan rulle ut. Nye funksjoner kan installeres i skyen med et enkelt klikk.

Ved å personalisere kundeopplevelser, effektivisere driften, bygge ut 5G smartere og lansere nye tjenester raskere, frigjøres tid og kapasitet som igjen styrker bunnlinjen. Kunstig intelligens og skyen endrer bransjen i form av en mer effektiv, innovativ og kundesentret fremtid. For operatører som skal være konkurransedyktige, er det ingen vei utenom.