LEDER:

TOK NESTEN EN KODAK: Toppledelsen i tyske SAP, Europas kanskje eneste teknologigigant, holdt på å ta en Kodak. Historien deres bør gi grunn til refleksjon. (Foto: SAP)

Gjør deg klar for ditt Kodak-øyeblikk

Kodak som var et synonym for foto, har blitt et synonym for å bomme på markedet. ERP-giganten SAP holdt på å «ta en Kodak» fordi de undervurderte skyen. Det bør være en tankevekker for flere på terskelen av tidsalderen til kunstig intelligens.

Publisert Sist oppdatert

SAP er en av svært få virkelig store europeiske teknologigiganter. De har levert ERP-systemer, kort forklart som det økonomiske sentralnervesystemet, til store og små virksomheter over hele verden. De vant på mange måter kampen om markedet på 90-tallet, og milliardene har strømmet inn til selskapet gjennom flere ti-år.

I et intervju med Computerworld nylig innrømmer selskapets toppledelse at de holdt på å «ta en Kodak» fordi de ikke innså konsekvensen av skyen tidlig nok. Skiftet kom «fem over tolv», det kom nesten for sent, sa konsernsjef Christian Klein i intervjuet.

Med sin enorme suksess på å levere «on premise», var det tungt for SAP å innse at skyen både tilbød en mer økonomisk mulighet for å levere programvare til kundene, og at det ville sette selskapet i stand til å trekke nytte av paradigmeskiftet vi står foran: Kunstig intelligens.

Men skiftet gjorde vondt. I intervjuet sier finansdirektør Dominik Asam i SAP at: Dette betyr at hele inntektssystemet og forretningsmodellen skiftet til høyre. Og vi måtte endre infrastrukturen vår, fordi vi ikke solgte programvare lenger, men et integrert produkt på en infrastruktur, et SaaS-produkt.

På kort sikt betød omleggingen lavere omsetning og et ras i aksjekursen, på lang sikt reddet omleggingen selskapet. I intervjuet sier de også at uten reisen til skyen ville ikke SAP vært i stand til å dra nytte av kraften i kunstig intelligens.

Hva kan vanlige norske bedrifter og deres styrer lære av historien til SAP? To ting:

For det første kan både sky og kunstig intelligens snu opp ned på hele forretningsmodeller og måten man opererer på. Du mister ikke jobben din til kunstig intelligens, men til en som bruker kunstig intelligens, sier vi gjerne. Men hen som bruker kunstig intelligens jobber ikke på samme måte som du gjorde. Når mer av jobben kan automatiseres, fyller hen en annen funksjon i en organisasjon som ser annerledes ut. Selve forutsetningen for å skape mer effektive operasjoner som leverer høyere kvalitet i en verdikjede som krever det.

SYVENDE FAR: Hasso Plattner, CEO, co-chairman og en av grunnleggerne av SAP var sentral for selskapets suksess. Han har også bidratt godt til at selskapet kom sent til skyen. (For Sun Microsystems by Greg Stidham, Mast Photography, Inc., San Francisco)

Det andre er at eksisterende suksess kan være veien til undergang i morgen. Bak unnfangelsen av SAP ligger visjonene og kunnskapen til Hasso Plattner. Han er selve hjernen bak selskapets enorme suksess i ERP-markedet på 90-tallet. Selskapet selv liker ikke å innrømme det, men blant kommentatorer og analytikere som har fulgt selskapet, hersker det liten tvil om at Plattner med sin posisjon i selskapet, har bidratt sterkt til at SAP kom sent til bordet i skyen.

Styrene må være i stand til å stille de rette spørsmålene som sørger for at ledelsen ikke somler seg inn i sitt eget Kodak-øyeblikk.

Skyen og kunstig intelligens betyr ikke nødvendigvis at alle må snu operasjonen sin på hodet. Men antagelig står svært mange foran en betydelig endring. En vanlig norsk bedrift er liten i internasjonal sammenheng. Suksessen i mange av dem skyldes visjon og kunnskap til innovative gründere eller et lite knippe enkeltpersoner med en sterk posisjon i organisasjonen.

Styrene må være i stand til å stille de rette spørsmålene som sørger for at ledelsen ikke somler seg inn i sitt eget Kodak-øyeblikk. Fienden er gammel teknologi, ikke ny. Virksomheten vil ikke bli utkonkurrert av skyen og kunstig intelligens, men av konkurrenter som bruker skyen og kunstig intelligens.