DEBATT | Hege Svendsen, DND

SKAPE VEKST: Til tross for gode forutsetninger sliter norske fintech-startups med å vokse ut av landet. (Foto: Istock.com)

Hvordan få fintech til å lykkes bedre i Norge?

Fintech har forvandlet måten vi betaler, låner og investerer på. Fra de første nettbankene til dagens AI-drevne løsninger har utviklingen vært enorm de siste 40 årene.

Publisert Sist oppdatert

Likevel er det kun et fåtall av de rundt 120 fintech-selskapene i Norge som har klart å bli lønnsomme. Hva er det som hindrer norske fintech-aktører i å lykkes – og hva må til for å endre det?

I 40 år har konferansen Betalingsformidling samlet bransjen for å diskutere utviklingen innen betalingsløsninger. På 1980-tallet var betaling preget av manuelle prosesser, sjekker og kontanter. Banktjenester var fysiske, og transaksjoner kunne ta flere dager. Siden den gang har vi beveget oss mot en heldigital økonomi, hvor betalinger skjer på sekunder via mobiltelefonen.

Norge har ligget langt fremme i denne utviklingen. Tjenester som BankID, BankAxept og Vipps har revolusjonert hvordan vi håndterer penger. Samtidig har åpne API-er og reguleringer som PSD2 muliggjort nye fintech-løsninger. Likevel ser vi at norske fintech-startups sliter med å oppnå skalerbar vekst.

Hvorfor lykkes så få?

Selv om vi har sett en rekke fintech-suksesser internasjonalt, har få norske aktører klart å etablere seg som ledende spillere. Flere faktorer spiller inn:

1. Harde konkurransevilkår 

De etablerte bankene i Norge har vært tidlig ute med innovasjon, noe som gjør det vanskelig for startups å finne markedsrom. Vipps er et godt eksempel – mens lignende løsninger i andre land ble utviklet av startups, ble Vipps skapt av bankene selv.

2. Strenge reguleringer 

Regulatoriske krav som hvitvaskingsloven og GDPR legger store byrder på små aktører. Selv om regulering er nødvendig for å beskytte forbrukere, kan den også gjøre det vanskelig for startups å vokse raskt.

3. Kapitalutfordringer 

Norge har få store investorer med fokus på fintech. Sammenlignet med Sverige og Danmark er det færre venturekapitalmiljøer som satser tungt på finansielle teknologier.

4. Mangel på teknologikompetanse 

Fintech krever spesialister innen AI, cybersikkerhet og betalingsinfrastruktur. Norge har et kompetansegap, noe som gjør det utfordrende for startups å bygge sterke teknologiteam.

Betydningen av samarbeid og kunnskapsdeling

For at flere norske fintech-selskaper skal lykkes, må vi skape et sterkere økosystem for innovasjon. Dette krever bedre samarbeid mellom startups, banker, myndigheter og akademia.

  • Regulering må balansere sikkerhet og innovasjon – Myndighetene bør jobbe tettere med fintech-bransjen for å sikre at reguleringer ikke hemmer nyetableringer.
  • Investorer må se verdien i fintech – Norsk kapitalmarked må bli mer risikovillig og satse på vekstbedrifter innen finansielle teknologier.
  • Bedre kobling mellom akademia og næringsliv – Vi må utdanne flere spesialister innen fintech-relevante fag for å sikre at selskaper får tilgang til riktig kompetanse.

Veien videre

Norge har alle forutsetninger for å skape en sterk fintech-næring: høy digitaliseringsgrad, tillit til finanssektoren og teknologisk kompetanse. Men hvis vi vil at flere norske fintech-selskaper skal vokse internasjonalt, må vi legge bedre til rette for dem.

Norge har alle forutsetninger for å skape en sterk fintech-næring: høy digitaliseringsgrad, tillit til finanssektoren og teknologisk kompetanse.

I mars samles bransjen i Trondheim for å diskutere nettopp disse utfordringene. Årets konferanse markerer 40-årsjubileet for konferansen Betalingsformidling og blir en viktig møteplass for alle som ønsker å være med på å forme fremtidens fintech.

Det er på tide å spørre oss selv: Hva gjør myndighetene med dette? Vil vi være en nasjon som skaper fremtidens betalingsløsninger, eller vil vi ende opp med å importere dem fra utlandet?