DEBATT | Lars Peder Brekk, Brreg

Fra analog statsråd til digital direktør
Godt lederskap krever mer enn teknologiforståelse – det krever mot, tillit og evnen til å engasjere menneskene rundt deg.
Leder i Digitaliseringsrådet, Joakim Lystad, påpeker viktigheten av å håndtere tjenestebehov, medbestemmelse og maktforskyvning i en tid med digital transformasjon. Som leder i en tid der digitalisering snur opp ned på alt fra arbeidsprosesser til maktstrukturer, har jeg lært én ting: Godt lederskap krever mer enn teknologiforståelse – det krever mot, tillit og evnen til å engasjere menneskene rundt deg. Her er mine ærlige refleksjoner om hva som skal til for å lykkes som toppleder i 2025.
I sitt innlegg i Computerworld i februar peker Joakim Lystad på hvordan ledere må håndtere en kompleks hverdag med nye teknologier og skiftende samarbeidsformer.
Som leder gjennom flere tiår, både som statsråd i en noe mer analog tid og som direktør i Brønnøysundregistrene under en omfattende digital transformasjon, har jeg kjent på hvor krevende – men også hvor givende – det er å lede i en tid hvor teknologiutviklingen skjer raskere enn noensinne.

Jeg synes det er stor forskjell på hvordan ledelse utøves i dag sammenlignet med for to tiår siden. Før handlet det i større grad om å gi tydelige direktiver og sikre at disse ble fulgt. I dag handler ledelse mer om å skape engasjement, samhandle, bygge kultur og inspirere medarbeidere til å se verdien av det vi gjør – ikke bare som et mål i seg selv, men som en del av et større bilde.
Mot til å lede i usikkerhet
Å være leder i 2025 krever mot. Mot til å innrømme at man ikke alltid har svarene, mot til å utfordre etablerte sannheter, og mot til å stille de vanskelige spørsmålene – både til seg selv og til organisasjonen. I Brønnøysundregistrene har vi de siste årene gått gjennom flere krevende utviklingsløp, hvor det å være ærlig om utfordringene underveis har vært avgjørende. Jeg har erfart at ansatte motiveres når de ser at ledelsen er ærlig om risikoer og samtidig tydelig på prioritering og retningen fremover.
En viktig egenskap for ledere i en digital tidsalder er det Digital Norway kaller «digital forestillingsevne» – evnen til å se muligheter der andre kanskje ser utfordringer. For meg handler dette om å skape et mentalt rom hvor både teknologiens potensial og organisasjonens mål kan møtes. I utviklingen av vår nye tjeneste «Digital selskapsetablering» måtte vi som ledere tørre å tenke og drømme stort, samtidig som vi hadde beina godt plantet i virkeligheten.
Digital forestillingsevne handler ikke om å forstå hver teknisk detalj, men om å ha et helhetlig blikk på hvordan nyskaping, samhandling og teknologi kan løse reelle samfunnsproblemer.
Å engasjere og motivere medarbeidere
Engasjement handler ikke bare om tydelige visjoner, men også om å skape en kultur hvor alle føler at de bidrar til noe meningsfylt. Jeg tror på å være til stede, både fysisk og mentalt, i møte med medarbeidere. Det handler om å lytte – virkelig lytte – til hva de sier. Ofte er de beste ideene allerede i rommet; det er lederens jobb å gi dem plass til å blomstre. Gi det gjødsel og næring!
En leder må også være en historieforteller. Vi mennesker drives av historier, ikke av prosesser og diagrammer. Når vi skulle lansere «Digital selskapsetablering», fokuserte vi ikke bare på teknologien, men på historiene til gründerne som fikk en enklere hverdag. Det gjorde at også våre ansatte så hvordan deres arbeid direkte påvirket samfunnet.
Å balansere erfaring og nysgjerrighet
Erfaring er en stor styrke, men det kan også være en felle hvis man lar den stå i veien for nysgjerrighet. I dag må ledere balansere på denne linen: Bruke erfaringen til å unngå fallgruver, men samtidig være åpne for at gamle løsninger ikke alltid er de beste. Jeg har selv mange ganger måtte utfordre mine egne tankemønstre og aktivt søke innsikt fra de rundt meg – både de erfarne og de nye unge stemmene som ser verden med friske øyne.
Jeg er takknemlig for alle de dyktige fagpersonene jeg får jobbe med hver dag, og jeg ser det som min viktigste oppgave å gi dem de beste forutsetningene for å lykkes.
Arild Haraldsen spør i sin kommentar innen dette temaet; hvorfor noen virksomheter lykkes med digitale endringsprosesser og andre ikke. I bunn og grunn handler ledelse i en digital verden om mennesker. Teknologi er bare verktøyet. Det er fortsatt menneskene som skaper endringene, og det er menneskene som vil få oss i mål. Jeg er takknemlig for alle de dyktige fagpersonene jeg får jobbe med hver dag, og jeg ser det som min viktigste oppgave å gi dem de beste forutsetningene for å lykkes.
Veien videre
Noe av det jeg er mest stolt over i Brønnøysundregistrene, er at innovasjon og nyskaping ikke lenger bare er slagord vi ledere bruker, men at dette stadig blir mer og mer innarbeidet i alt fra strategi, daglig drift og ikke minst i alt utviklingsarbeid vi gjør.
Fremover skal vi i Brønnøysundregistrene fortsette å utforske, lære og utvikle oss. Vi skal våge å feile, lære av feilene og juble for seirene. Og kanskje viktigst av alt: Vi skal aldri glemme at i kjernen av all digitalisering, står menneskene.