LEDER | Kompetanse

KI-KUTT: 53 prosent av amerikanske IT-ledere tror KI vil bidra til å redusere arbeidsstyrken. (Foto: Istock.com/pixdeluxe)

Koder – ikke bli ved din lest!

Er du koder? Da er det bare å brette opp ermene og oppdatere kompetansen. 

KI rister godt i de fleste sektorer i arbeidslivet – også i IT-bransjen. Blant annet er det mange som uroer seg for om KI blir et verktøy for å forbedre og effektivisere prosesser og arbeidsrutiner, eller rett og slett et verktøy for å kvitte seg med ansatte. Det siste er en legitim frykt.

Utviklingen av stadig bedre språkmodeller reduserer tradisjonell koding til – i mange tilfeller – formuleringen av en god prompt, altså gi KI-modellen gode instruksjoner om hva den skal gjøre. Det krever også kompetanse, men kan neppe måle seg med årene med skolegang og praktisk bruk som kreves for å bli en adekvat koder.

Fra et økonomisk ståsted er saken enkel. Hvis to dyre utviklere kan erstattes med én halvdyr «prompter» gir resultatet seg selv. Men det ser selvsagt annerledes ut om den dyre utvikleren, med frigjort tid, er innovativt fremoverlent og med sin kompetanse kan skape verdier på andre områder.

Reduksjon og innovasjon

At denne problemstillingen opptar mange i IT-sektoren bekreftes av flere nye rapporter og undersøkelser. Ifølge 2025 AI Priorities Study, en undersøkelse gjennomført av amerikanske Foundry, mener 53 prosent av IT-lederne i USA at KI vil bidra til å redusere arbeidsstyrken i deres organisasjoner. Studien viser også at IT-ledere i stor grad ser på KI som et produktivitetsverktøy snarere enn en drivkraft for innovasjon.

58 prosent oppgir også at generativ AI allerede gjør det mulig for ansatte å fokusere mer på verdiskapende arbeid. Samtidig forventer mange at KI vil redusere behovet for visse jobber i fremtiden.

Relatert til samme problemstilling, slår en undersøkelse fra Pluralsight i 2024 fast at 74 prosent av alle IT-profesjonelle tror KI vil gjøre kompetansen deres utdatert.

Tar vi disse tallene på alvor er det liten tvil om at IT-sektoren står på dørstokken til en omfattende omveltning. Folk vil miste jobben, noen må gjøre andre ting og den som ikke kontinuerlig oppdaterer kompetansen sin er i hvert fall ferdig. Det er lett å bli litt luditt under slike forhold.

Men teknologiske omveltninger er ikke noe nytt. All erfaring – om det dampmaskin, jernbane, telegraf, pc, internett eller smart-telefonen – viser at innovasjon som reduserer behovet for arbeidskraft på ett område, skaper nye arbeidsplasser på andre områder.

Men overgangen er ubehagelig.